MARKNADSFÖRING

VAR MED OCH BYGG KRIKs VARUMÄRKE

En gul oval cirkel med blå fet text och "Just do it".

Två exempel på varumärken som lyckats med sin marknadsföring. Det var säkert många som såg framför sig vilka varumärken det var bara av att läsa texterna – IKEA och Nike. All effektiv marknadsföring bygger på igenkänning och att man använder varumärkets logotyp och grafiska profil konsekvent (överallt). För att bygga KRIKs varumärke så effektivt som möjligt är det jättebra att KRIKs lokalavdelningar syns på "rätt sätt" dvs med rätt logga och enligt KRIKs grafiska profil. Här nedan finns ett gäng verktyg för att ni på ett så enkelt sätt som möjligt ska synas på rätt sätt.

VAD ÄR EN GRAFISK PROFIL?

En grafisk profil är ingredienserna i en maträtt kan man säga. Till den hör en grafisk manual, se den som en kokbok. Använder man ingredienserna efter kokboken blir maträtten god. Använder man KRIKs grafiska profil efter KRIKs grafiska manual, så blir det lätt att känna igen KRIK. KRIKs grafiska profil är KRIKs visuella identitet – KRIK översatt till form och färg. KRIKs grafiska profil är den bild av KRIK som flest kommer att se – och det är därför viktigt att den ger en entydig och korrekt bild av KRIK. Här hittar ni KRIKs grafiska manual och delar av den grafiska profilen. 

FACEBOOK

Det är väldigt roligt att skriva in "KRIK" i sökfältet och se en lång lista på de av KRIKs grupper som finns representerade på Facebook. Vi vill rekommendera alla grupper att vara aktiva på Facebook, peppa och sprida informationen om kommande samlingar och events. KRIK-kontoret hjälper er gärna att skapa en snygg sida genom att hjälpa er med en omslagsbild och en profilbild. 

FB-grupp eller FB-sida?

Fördelarna med att ha en sida istället för en grupp är att man kan gilla sidan och få informationen i sitt nyhetsflöde. Administratörerna kan skriva inlägg i gruppens namn vilket gör att loggan syns i flödet, då är det lättare att se nyheten när man scrollar. Om ni föredrar en grupp på Facebook så har ni full frihet att köra på det istället. 

INSTAGRAM

Skapa gärna ett Instagram-konto för er KRIK-grupp där ni gärna regelbundet uppdaterar med bilder och stories från era samlingar. Använd gärna hashtag #KRIKsverige och #KRIKgrupp!

LAYOUTA I CANVA
Ett hett tips är att använda programmet/appen CANVA. Där kan ni med hjälp av olika mallar och layouts på ett enkelt sätt skapa snygga bilder till er Instagram/Facebook/Facebook-event. Kom ihåg att använda EXO som typsnitt. CANVA är gratis men det finns även en premium-version för att få tillgång till ytterligare funktioner och bilder. 

AFFISCHER 

Alla KRIK-grupper kan få så många affischer de behöver av KRIK-kontoret. Vår förhoppning med affischerna är att de ska kunna funka för alla oavsett vilken aktivitet eller målgrupp man riktar sig åt. Man får själv fylla i aktivitet, tid och plats som gäller just för er grupp. Nedan ligger en affisch, som ni kan ladda ner och skriva ut själva också.

SNACKA OM KRIK – VÄLKOMNA NYA!

...på ungdomssamlingar i olika kyrkor. Visa bilder eller film från er KRIK-grupp och var tydliga med vad ni gör och vilka som är välkomna. Vi vill att det ska vara glasklart att ALLA är välkomna till KRIK, oavsett om man är kille eller tjej och oavsett om man är duktig eller nybörjare på olika idrotter, alla ska känna sig välkomna och ha kul! Det är något man måste trycka på och påminna om.

DRA NYTTA AV EVENTEN!

Event har en förmåga att bli större samlingar av människor. Förhoppningen är att det också ska leda till att de vanliga KRIK-samlingarna också blir större och välbesökta. Ta därför tillfället att under eventen presentera era samlingar och bjud in alla till att komma dit och ha lika kul som ni har under just det eventet. När människor får uppleva KRIK får de bättre koll på vad det är och att det inte är nåt konstigt eller farligt att hänga med på, snarare att det är riktigt skoj!

KRIK_lok_affisch.pdf